Работавърху непрекъснат текст- приказка чрез използване
на авторски интерактивни игри във
втори клас в час
по Умения и добродетели
Девиз:“Четенето е модерно. Четенето е полезно“
Възможностите наприказката като средствоза положително въздействие върху децата от
начална училищна степен са изключетелни. Децатаса чудесни и ние възрастните, сме отговорни за тяхното бъдеще.
Затоватрябва да уважавамедетския приказен свят и да се надяваме, да
бъдем допуснатив него. Защото, всеки
живее в една приказка, в която героите са и добри и лоши, и нека направим
своята приказка по- добра, а тя ще стане, когатои самите ние станем по- добри.
„Денят,
в който спираме да играем, спираме и да се учим.” (У. Гласър)
„Търсачи
на мъдрост“,„Работилница за сръчковци и
...още нещо“ , „Да се чудим със
Защотко“саинтерактивни игри базирани на идеята за т. нар. „активно учене“
– учене чрез игра, чрез преживяване и взаимодействие.
Цели:
1. Да се
повишиинтереса и инициативността на учениците
за усъвършенстване техниката на четене с разбиране ;
2. Учениците
да получават и споделят знания и умения, базирани на личния опит и преживявания
за повишаване на четивните си умения;
3. Да се постигне позитивна
атмосфера и усвояване на умения за работа в екип;
Игрите се предлагат на
децата в часа по Умения и добродетели. Учениците работят по групи. Поставят се задачи за всяка група.
Преди започване на работа по
предложение на децата се изработват прости правила
на поведение- конкретни, ясни и изпълними:
1. Изслушвам
внимателно събеседниците си, без да ги прекъсвам.
2.Стремя се да бъда
добронамерен и търпелив.
3.Уважавам чуждото мнение и не налагам своето.
4.Зачитам правата на
другите.
5.Стремя се да бъда учтив с всички.
Методи и подходи: Игров
метод, работа в екип.
Резултати от
практиката:
Повишена ангажираност и
мотивация на учениците за усъвършенстванена четивните умения;
Усвояванена умения за активното учене;
Усвояване на умения за работа в
екип;
Формиране на положителна
емоционална нагласа към човешките добродетели –уважение, единство,
творчество
Описание
на игрите
„Търсачи
на мъдрост“
Цел на играта:
Да се повишиинтереса и инициативността на учениците за усъвършенстване техниката на
четене с разбиране ;
Учениците да
получават и споделят знания и умения, базирани на личния опит и преживявания за
повишаване на четивните си умения;
Да се постигне позитивна атмосфера и усвояване
на умения за работа в екип;
Протичане на играта:
Прилага се в началото на урока. Учениците работят в екип. Четат приказката
предоставена от учителя. Всеки екип има
задача за определено време да открие и формулира народната мъдрост, която носи
приказката. Екипите отговарят на въпроси.
Рисуват.
Подбирам
такива приказки, в които намира място някаква несправедливост, има нарушение на
общоприетия морал и правила на поведение. Поставяйки се на мястото на
героядецата разбират как трябва
правилно да постъпят в подобна ситуация в реалния живот, защото ситуацията от
приказкатадори неосъзнато детето
пренася в своя живот и поведение.
Децата стигатдо извода, че всякаприказка носипоука и мъдрост, която можеда ни
бъде полезна в живота.
Въпросите, които задавам
са следните:
-Имате ли любим герой в
приказката?
-С какво ти харесва той?
-Какви качества на героя
можеш да изброиш? (Докажи отговора с постъпките на героя)
-Има ли у героя качества,
които ти би желал да притежаваш?
-Има ли герой от
постъпките на който ти би се срамувал?
-Има ли предмет от приказката,
който би желал да притежаваш икак би го
употребил?
Приказката „Снежанка“
Момичетата се отъждествяват със Снежанка,
защото тя притежава качества като нежност, доброта, чистота,красота, добронамереност. Любимият герой за
някои момчета е ловецът, за други – не. Те се обосновават с това ,че не го
харесват, защото не е постъпил много добре със Снежанка, че е изпълнявал
поръките на злата вещица. Джуджетата също носяткачества, които привличат децата- трудолюбие, отзивчивост,състрадателност,
добронамереност. Децата правят уточнение, че въпрекиуродливостта си джуджетата самного симпатични, защото са добри приятели и
се грижат за Снежанка. Привлекателен образ за децата е образът на принца- смел,
красив, добър и умен. Никой обаче не харесва злата вещица- нейните постъпки
карат децата да изпитват срам. Подчерта се, чекойто върши зло в крайна сметка получава наказание.
Неусетно децата правят
пренос на основната идея в реалния живот- че има тормозени
деца, които трябва да вярват в собствените си сили и възможности. И всеки,
който е добърнепременно ще заслужи
добрите си приятели, които при необходимост ще му помогнат.
Рисуване на най- значимия
за детето момент от приказката „Неволя“ и „ Да не повярваш“
Знаем, че за децата от начална училищна
степен рисунката е достъпно средство за изразяванена художествените им впечатления. В рамките
на интересуващия ни проблем ценността на детската рисунка е преди всичко в
образния израз на съдържанието, което най- силно е впечатлило детето и проявата
на емоционално отношение към него. Децатарисуватнай- интереснитеза тях моменти от приказката като детайлно
изобразяват главния герой и предмети, които са важни за него. Любимите си герои
изобразяват в най- динамичните моменти- когато побеждават илисе спасяват от грозяща ги опасност. Прави
впечатление, колко емоционално наситени сарисунките съпоставящи любими герои с други, които децата не одобряват.
Малките ученициизразяват своето
отношение и чрез различни естетически средства – любимият герой е в ярки
цветове, а лошият в тъмни. В някои от рисунките симпатията към добрия герой се
изразява и с използване на допълнителни елементи- слънце, птици, цветя,
пеперуди, сърчица.
„Работилничка
за сръчковци и ...още нещо“ – интерактивна
игра, която се провежда в два последователни часа.
Цели на играта:
Учениците да получават и споделят знания и
умения, базирани на личния опит и преживявания за усвояване на четивни умения;
Да се постигне позитивна атмосфера
и усвояване на умения за работа в екип и положителна нагласа към човешките
добродетели.
Протичане на играта:
1 час. Играта започва в началото на часа. Учениците
са разделени на екипи. Прочитат приказката „Дядо и ряпа“ и изпълняват
поставените задачи. Задачите са различни
за отделните екипи. Правят книжка- рисуват моменти от приказката, оцветяват и
подреждат последователно отделните епизоди.
2 час. Играта започва в началото на часа.
Учениците са разделени на екипи и изпълняват поставените задачи. Рисуват и
изработват от хартия героите от приказката, разпределят роли и подготвят
реплики. Определят артистите, които представят приказката „Дядо и ряпа“ като театър
на пръсти.
„Да
се чудим със Защотко“ – интерактивна играв ел. среда
Цел на играта:
Да се получи обратна връзка за степента на формиране на
добродетелите-
уважение, единство, творчество.
Децата да проявят творческото си въображение и
положителна
емоционална нагласа къмтези добродетели в нестандартните си
отговори.
Протичане на играта:
Играта започва в края на часа. Героят Защотко си
задава странни въпроси, които изискват кратки отговори. Тези въпроси задава и
на учениците като ги кани в своята „Детска чуднотека“. Заедно търсят отговори и
задават въпроси. Най- интересните отговори се прочитат пред всички./Ако децата
желаят/